Selasa, 13 November 2007

ADIL DAPAT NOMBOR DUA

Hari ini Cikgu bagi Buku PKSR (Pelaporan Penilaian Kendalian Sekolah Rendah). Buku ini memberitahu pencapaian Adil. Cikgu suruh sampaikan kepada Walid untuk dibaca dan tandatangan.


Cikgu laporkan Adil dapat nombor dua. Adil seronok sebab Adil ada peningkatan.



Tapi Adil juga rasa tak puas hati. Sebabnya pada awal tahun dulu Adil buat matlamat, Tahun 2007 "mendapat nombor satu dalam kelas" seperti lukisan Adil yang adil tampal dekat pintu di rumah. Lukisan di bawah ini.



Tapi tak apalah sebab Adil dapat 5 A dan 2 B. Adil tak dapat A dalam pelajaran Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab. Adil tahu sebabnya Adil banyak tak hadir sekolah, selalu sakit dan lain-lain.



Pada peperiksaan bulan Jun 2006 tahun satu Adil dapat nombor 15!



Lepas itu pada akhir tahun satu Adil dapat nombor enam. Adil dapat Hadiah Prestasi sebab naik banyak nombor.


Lepas itu pada tengah tahun dua Adil kekal nombor enam. Tak ada perubahan!


Adil pun belajar kuat sikit. Akhir tahun Adil dapat nombor dua. Kalau Adil belajar kuat sikit lagi Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab Adil pasti dapat nombor satu.



Tahun depan Adil akan belajar kuat lagi. Matlamat tahun 2008 "mendapat nombor satu dalam kelas dan mendapat A dalam semua matapelajaran dengan markah 90 ke atas".


Walid sedang tandatangan menerima pelaporan Adil. Tak taulah apa hadiah walid nak bagi? Ataupun takada hadiah sebab tak dapat nombor satu!


0 comments: