Isnin, 22 September 2008

22 SEPTEMBER


Hari ini, 22 September, Walid kata, hari ekuinoks musim luruh.

Equinoks itu matahari berada tepat di atas ekuator atau khatulistiwa. Dalam setahun ada dua kali.

20 Mac
sekali lagi matahari berada tepat di atas khatulistiwa. Ini dinamakan ekuinoks musim bunga.

Kata Walid, itu mengikut pandangan orang duduk di hemisfera utara seperti Malaysia atau England atau Jepun.

Di hemisfera selatan
dia berlawanan. Masa Walid duduk di Australia, hari ni musim bunga! ...........saya tak faham. Saya tak faham.

Walid kata tak apa.

"Nanti setelah belajar Geografi, Adil akan faham."


Ahad, 21 September 2008

perang badar.



  • Sebelum pertempuran tersebut, Muslim dan Mekkan telah berjuangkan beberapa pertempuran kecil pada lewat 623 dan awal 624, laksana ghazawāt Muslim telah menjadi lebih kerap. Badar, bagaimanapun merupakan penglibatan skala-besar pertama antara dua pihak. Bermara kepada posisi bertahan, sahabat Nabi Muhammad s.a.w. yang berdisiplin dengan baik berjaya memecahkan barisan puak Makkah, membunuh beberapa ketua Quraisy termasuklah antagonis utama Nabi Muhammad s.a.w., 'Amr ibn Hisham. Untuk Muslim awal, pertempuran ini amat penting kerana ia merupakan tanda pertama bahawa mereka mungkin akhirnya mengalahkan musuh mereka di Makkah. Makkah pada masa itu merupakan salah satu dari kota Jahiliyah yang paling kaya dan paling berkuasa di Semenanjung Arab, yang menghantar sepasukan tentera tiga kali lebih besar dari pihak Muslimin. Kemenangan Muslim juga mengisyaratkan suku lain bahawa kuasa baru telah bangkit di Semenanjung Arab dan menguatkan kuasa Nabi Muhammad s.a.w. sebagai ketua dari yang kerapkali dengan komuniti mudah berpecah di Madinah. Suku Arab tempatan mula memeluk Islam dan berpakat diri mereka dengan Muslim dari Madinah; demikian, perkembangan Islam bermula.

Adil petik dari wikipedia.

Sabtu, 20 September 2008

ramadhan

  1. Ramadan (b. Arab: رمضان, transliterasi: Ramaḍān, terjemahan harfiah: "panas terik") (biasa digelar "Ramadan Al-Mubarak") adalah merupakan bulan yang ke-9 dan bulan paling suci di dalam kalendar Islam. Seperti bulan Islam lain, bulan ini mempunyai 29 atau 30 hari. Pada bulan ini umat Islam ini diwajibkan berpuasa seperti yang termaktub dalam al-Qur'an yang bermaksud:
  1. Bulan Ramadan, yang di dalamnya diturunkan al-Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan (antara yang benar dan salah). Oleh itu, barangsiapa di antara kamu hadir di bulan itu, maka hendaklah dia berpuasa pada bulan itu...

    surah Al-Baqarah, ayat 185

  2. Bulan Ramadan merupakan masa untuk umat Islam berfikir dan merenung diri sendiri, bersolat, membuat kebajikan dan meluangkan masa dengan keluarga serta sahabat handai. Diharapkan dengan berpuasa dari fajar hingga senja umat Islam akan dapat mempertingkatkan disiplin diri dan menjadi pemurah, dengan mengingati kesusahan hidup sebahagian manusia yang miskin papa.

Adil petik dari Wikipedia

Jumaat, 19 September 2008

lailatulqadar


  1. Lailatul Qadar (malam ketetapan), adalah satu malam yang khusus terjadi di bulan Ramadan.
  2. Malam ini dikatakan dalam al-Qur'an pada surah Al-Qadr, lebih baik daripada seribu bulan.
  3. Saat pasti berlangsungnya malam ini tidak diketahui namun menurut beberapa riwayat, malam ini jatuh pada 10 malam terakhir pada bulan Ramadan, tepatnya pada salah satu malam ganjil yakni malam ke-21, 23, 25, 27 atau ke-29. Malah ada sebahagian ulama yang menganggap ianya berlaku pada malam genap seperti malam 24 Ramadan.
  4. Walaubagaimanapun, antara hikmah malam ini dirahsiakan agar umat Islam rajin beribadat di sepanjang malam khususnya di sepuluh malam yang terakhir.
  5. Sebahagian Muslim biasanya berusaha tidak melewatkan malam ini dengan menjaga diri agar berjaga pada malam-malam terakhir Ramadan sambil beribadah sepanjang malam.
  6. Marilah kita sama-sama menghidupkan Malam Lailatulqadar.


Ahad, 14 September 2008

PENERBANGAN KAKNA KE KAHERAH

  1. Jam 11.45 waktu Malaysia, 6 hb Sept, Egyptair yang Kakna naiki berlepas dari KLIA menuju Mumbai.
  2. Jam 4.45 Kakna Mesej kepada Walid kata dah sampai di Mumbai.
  3. Jam 11.46 pagi, 7 hb Sept, Kakna mesej: "Dah arrivd dah kat Cairo."
  4. Alhamdulillah!


Jumaat, 12 September 2008

TAHNIAH DAN SELAMAT BERANGKAT KE MANSOURAH MESIR, KAKNA!

  1. Pada 6 hb September yang lalu, jam 10.30 malam, Kakak sulung saya Hamduna mengucapkan selamat tinggal kepada kami. Dia turun tangga eskalator, melepasi pemeriksaan keselamatan dan imigresen. Kemudian Kakna hilang dari pandangan mata kami. Mula-mula kami masih boleh melambai di dinding cermin....lepas itu terus hilang.
  2. Walid kata Kakna naik tren ke bangunan berlepas, hampir dengan landasan. Kemudian menunggu di ruang menunggu, sebelum masuk ke kapalterbang. Kapalterbang Egyptair yang Kakna naiki bertolak pukul 11.45 malam. Kapalterbang berlepas menuju ke Mumbai, India. Kemudian terus ke Kahirah. Penerbangan kata walid, mungkin 11 jam.
  3. Ramai keluarga datang hantar. Maktua, Maksu Dillah, Auntie Fairoz, Apak Jalal, Kak Izzah, Hadi dan Wafi. Pakngah Annas, CuMan, CuEra, Kak Najiha, Nasoha, Fikah, Idin, Afik dan Syami pun datang.
  4. Dari kampong Walid, Mak, Pah, KakQisti dan KakYin. KakMimi dari STF pun datang. PahCu, Cer dan PakTaib pun ada.
  5. Dan.....Apissss.
  6. Kakna ke Mesir untuk melanjut pelajaran di Universiti Mansoura. Kakna nak belajar perubatan. Dulu di CUCMS, Cyberjaya. Kakna kata tak best sebab dia nak belajar di luar negeri. Walid setuju sebab di Mesir boleh belajar bahasa Arab dan belanja pun murah sikit. Lagi pun walid kata universiti besar boleh dapat banyak pengalaman.
  7. Di mana Mansourah? Macamana di sana? Nanti bila Adil dapat berita dari Kakna Adil tulis.
  8. Anyway, bye bye Kakna, Selamat berjaya!